PROFILE
Laman Web Staf UPM
CIK SOFIYATUL SALMI BINTI ISMAIL
PENOLONG PEGAWAI TEKNOLOGI MAKLUMAT
PUSAT PEMBANGUNAN MAKLUMAT DAN KOMUNIKASI
sofi
BM
EN

~Demi Masa~

- 12 May 2008
"Li malu dengan mak ye? Mak janji tak akan pergi ke kelas Li lagi.." :: Emak

"Kenapa la tak mati???? Lagi bagus..." ::Anak

Sedih kan kalau dengar seorang anak bercakap macam tu dengan ibu nye..
tu antara dialog yang menyentuh ati dalam drama "Demi Masa"
siaran cerekarama TV3 yang disiar kan malam tadi
Nau'zubillah...mudah2 an aku & keturunan aku di jauh kan Allah dari sikap demikian

since filem Si Tanggang pada tahun 1961, kita sudah ditayangkan dengan
filem atau drama yang masih memaparkan kisah anak derhaka,
anak yang malu mengakui ibu nye yang miskin dan hina
sesudah diri sendiri mencapai kejayaan.
memang menyayat hati dan kena dengan situasi semasa

apatah lagi kalau penyiaran drama sebegitu seiring dengan
sambutan Hari Ibu yang diraikan seluruh masyarakat dunia (11/05)

“Saya guna pendekatan yang lembut, penderhakaan
yang ‘lembut’ serta hukuman Tuhan yang lembut. Bayangkanlah
kalau tahap penderhakaan yang sebegitu tersembunyi,
tidak memaki-hamun ibu dengan kata-kata kesat atau
sepak-terajang pun sudah diberikan hukuman yang
tidak tertanggung oleh si anak, bagaimanakah hukumannya
terhadap anak yang zalim terhadap ibu-bapanya?” Kata Jinggo
pada sesi pratonton Demi Masa kepada media, baru-baru ini.

Dari syair Arab, Dia Ibuku yang diadaptasikan mengikut
kesesuaian budaya Melayu.

Demi Masa mengisahkan konflik kehidupan seorang ibu tunggal, Maryam tidak kenal erti derita demi kebahagiaan dan kejayaan anaknya, Nazli. Namun, pengorbanan Maryam tidak dihargai Nazli sebaliknya jijik dan enggan menerima kewujudan ibunya yang buta sebelah mata akibat kemalangan jalan raya.

Ditakdirkan Tuhan, Nazli berjaya dalam pelajaran dan berjaya sebagai usahawan muda. Hidup mewah atas kekayaan keluarga mertua tetapi ibunya di kampung tidak pernah dipedulikan.

cite nie betul2 buat aku insaf...
terfikir juga aku, selama aku hidup ni
dah banyak mana la dosa aku terhadap emak aku????
dah brape kali la aku mengguris ati & perasaan emak aku????
dah brape kali emak aku menitis kan air mata kerana sikap aku????
dah brape kali emak aku terasa ati dengan sikap aku????
Terampun kah semua dosa2 aku nie???
sempat kah aku mohon ampun pada emak???
takut nye....


Ya Allah Ya Rahman Ya Rahim
Kau ampunilah semua dosa2 yang telah
aku lakukan terhadap ibu ku....
kasihani lah ibu ku sebagai mana
dia mengasihani aku semasa aku
hingga sekarang...
sesungguh nye Engkau Maha Pengampun
lagi Maha Mengasihani
Amin....



"Aku rindu pada Nazli, Tuhan saja yang tau.
kalau ada ubat yang boleh buat aku lupa kan
Nazli seketika, aku cari. Mahal macam mana
pun aku akan bayar. Tapi tak ada.."

Begitulah rintihan sayu ati seorang ibu yang
terlalu rindu kan anak nye...
sedih kan??????






IMEJ RAWAK
Prague
Slovakia
Dalam mall on the way menuju ke Menara 101 Taipei
BLOG
3233
paparan
sejak 22 Ogos'19