A
PROFILE
Laman Web Staf UPM
CIK SOFIYATUL SALMI BINTI ISMAIL
PENOLONG PEGAWAI TEKNOLOGI MAKLUMAT
PUSAT PEMBANGUNAN MAKLUMAT DAN KOMUNIKASI
sofi
BM
EN

"Kuih Neraka", Bukittinggi Indonesia

- 01 Nov 2020
Kuih Neraka?

Kuih apa tu?

Baca nama macam ngeri je kan nak makan? 😅

Nama sebenar kuih ni ialah Bika Talago.

Kuih ni antara yang mesti dicuba kalau pergi Bukittinggi, Indonesia.

Ada 2 jenis bika ni.. satu original.. campuran tepung dan kelapa je.

Satu lagi ada campuran pisang.


Kenapa dipanggil Kuih Neraka?

Sebab cara masak bika tu menggunakan api yang kuat atas dan api bawah.
Konon-konon tu bayangannya macam dalam neraka.. haa.. gitu 😅

Panas wei duduk kat dalam ruang dapur tu.

Mana yang sedap?

Kalau tanya aku, aku suka yang original 😊

Rasa sebenar sama macam rasa lempeng je.
Satu tu rasa lempeng kelapa dan yang satu lagi rasa lempeng pisang.

Kalau berpeluang ke Bukittinggi, jangan lupa singgah ke sini dan cuba sendiri ya 😊


IMEJ RAWAK
Jam Astronomi, Prague Republik Czech
Di hadapan Bird Nest Stadium
Monumen Korban Gempa, Padang
BLOG
27002
paparan
sejak 22 Ogos'19