A
PROFILE
Laman Web Staf UPM
ENCIK MUHAMMAD ARIF BIN NAJAMUDIN
PENOLONG JURUTERA
PUSAT PEMBANGUNAN MAKLUMAT DAN KOMUNIKASI
nm_arif
BM
EN

Setting Call Forwarding untuk pengguna Putracomm

- 05 Dec 2019
Panduan Tetapan Mengalih dan Memajukan Panggilan (Call Forwarding) untuk pengguna Putracomm

A. Pengguna aplikasi Putracomm/an-IP Phone
1. Buka aplikasi Putracomm di telefon pintar.
2. Pilih setting (ikon di sebelah kanan dan atas, android lambang 3 titik bertindan dan ios lambang gear).
3. Pilih Account setup - Web Self Care - Call Forwarding
4. Ada 4 kaedah tetapan untuk membuat Call Forwarding
Always : Semua panggilan masuk akan dialihkan
Busy : Semua panggilan masuk akan dialihkan ketika talian sedang
digunakan/sibuk.
No Response : Semua panggilan masuk akan dialihkan sekiranya tidak
dijawab di dalam tempoh yang ditetapkan.
Not Available : Apabila pengguna mengalami masalah capaian internet/luar
kawasan liputan.

Untuk 4 tetapan Call Forwarding di atas, pengguna boleh memilih tetapan destinasi panggilan seperti berikut :

a. Destination-Number : Alih panggilan masuk ke talian lain.
Contoh : 1917, 097652945, 0139193431.

b. Destination-Voicemail: Alih panggilan masuk ke Voicemail.

c. Destination-Announcement: Pengumuman dalam bentuk rekod rakaman suara akan dimainkan. Sila hubungi Seksyen Telekomunikasi untuk maklumat lanjut.

B. Pengguna Set Telefon Meja (Deskphone)
1. Tekan Menu – Features – Call Forward
2. Pilih jenis Call Forward yang dikehendaki
Always Forward : Semua panggilan masuk akan dialihkan
Busy Forward : Semua panggilan masuk akan dialihkan ketika talian sedang
digunakan/sibuk.
No Answer Forward : Semua panggilan masuk akan dialihkan sekiranya tidak
dijawab di dalam tempoh yang ditetapkan.

3. Tekan ikon anak panah ◄ atau ► untuk menetapkan enabled/disabled.

4. Di ruangan Forward to, masukkan nombor destinasi yang akan dialih panggil.
Contoh : 1917, 0389471900, 0139193431, *76 (Voicemail).

5. Untuk pilihan No Answer Forward, guna ikon anak panah ◄ atau ► untuk menetapkan tempoh saat deringan sebelum panggilan dialihkan di ruangan After Ring Time.

6. Pilih Save untuk tetapkan semua perubahan.
7. Simbol ⮎ akan terpapar di skrin LCD telefon (Call Forward sedang diaktifkan)

NOTA :
Sekiranya pengguna menggunakan aplikasi Putracomm dan set telefon meja, tetapan hanya boleh dibuat di aplikasi Putracomm sahaja. Tetapan B hanya untuk pengguna set telefon meja tanpa menggunakan aplikasi Putracomm atau talian tidak dikongsi bersama dengan pengguna lain.

dibaca
816
IMEJ RAWAK
ARTIKEL
Setting Call Forwarding untuk pengguna Putracomm
BLOG
X
start 4.0: check if user exist
start 4.4 URI:nm_arif/artikel/122-setting_call_forwarding_untuk_pengguna_putracomm (ada folder & subfolder)
start 4.4.8
output 4: $ACCOUNT[1]=nm_arif, $FUNCTION=artikel, $_SESSION[LOGIN]=
start 5.2 :
start 6: update table PROFILE
start 6.1: expired data
start 6.1.2: data PROFILE ada, expired
start 6.2: load balik dari data PROFILE
start 7.1: data exist, status <8
start 7.1.1: function 'artikel' exist
start 8: display
start 8.2: untuk yang wujud akaun
start 8.3.2: settle label melayu

Array
(
    [DEBUGMODE] => 1
    [TEMPLATE] => t21
    [LANG] => bm
    [LASTFETCH] => 1713521683
    [LOGIN] => nm_arif
    [STAFID] => NA6753
    [SAPAAN] => ENCIK
    [NAMA] => MUHAMMAD ARIF BIN NAJAMUDIN
    [NOMKP] => 
    [WEBPTJ] => idec
    [KODPTJ] => PPMDK1
    [PTJ] => PUSAT PEMBANGUNAN MAKLUMAT DAN KOMUNIKASI
    [PTJ_EN] => INFOCOMM DEVELOPMENT CENTRE (iDEC)
    [DEPT] => 
    [DEPT_EN] => 
    [UNIT] => 
    [UNIT_EN] => 
    [SEKSYEN] => 
    [SEKSYEN_EN] => 
    [BAHAGIAN] => 
    [BAHAGIAN_EN] => 
    [JABATAN] => 
    [JABATAN_EN] => 
    [JUTAMA] => 
    [JUTAMAEN] => 
    [JSANDANG] => 
    [JTADBIR] => 
    [JTADBIREN] => 
    [JAWATAN] => PENOLONG JURUTERA
    [JAWATANEN] => 
    [STATUS] => 1
    [MODULE] => blog
    [readblog] => Array
        (
            [0] => 122
            [1] => 122
        )

)


$FUNCTION=artikel