Pemasangan Aplikasi PUTRACOMM untuk Telefon Pintar
- 23 Oct 2019
1. Sila muat turun aplikasi di pautan di bawah menggunakan browser di telefon pintar anda (mobile.upm.edu.my). Pilih PUTRACOMM.
2. Semak emel rasmi @upm.edu.my anda dan pastikan anda menerima satu emel "Provisioning" daripada putracomm.upm.edu.my yang mengandungi QR CODE.
3. Buka aplikasi PUTRACOMM, tekan petak QR CODE dan imbas kamera telefon anda ke arah petak QR CODE di dalam emel tersebut.
3. Atau, kalau kamera telefon anda tidak berfungsi, sila taip secara manual menggunakan kata laluan di dalam emel tersebut.
Cloud ID: otk@CLID_UPM1 (contoh)
Password: awUs-pvRH-y37Z-7P8i-BYA5 (contoh)
4. Sila pastikan anda:
- bersambung ke hubungan rangkaian internet yang stabil (UPM Network/data 4G).
- memberikan kebenaran untuk aplikasi PUTRACOMM mengakses simpanan, kamera dan mikrofon.
- skrin telefon tidak terpadam semasa proses imbasan dan downloading sedang dilaksanakan.
5. QR code ini adalah UNIK dan hanya boleh digunakan SEKALI sahaja untuk tujuan keselamatan. Sekiranya tidak berjaya, sila isi permohonan QR Code baru di mobile.upm.edu.my dan pilih MOHON QR CODE. Pastikan anda meletakkan nombor lain yang boleh dihubungi untuk semakan dari pihak kami.
6. Untuk bantuan teknikal, sila hubungi talian berikut :
03-9769 1990 Helpdesk iDEC
03-9769 1919 En. Muhammad Arif Bin Najamudin
03-9769 1917 En. Nik Mohd Yusri Bin Nik Harun
Atau emel kepada :
idec_helpdesk@upm.edu.my atau
idec_stm@upm.edu.my
2. Semak emel rasmi @upm.edu.my anda dan pastikan anda menerima satu emel "Provisioning" daripada putracomm.upm.edu.my yang mengandungi QR CODE.
3. Buka aplikasi PUTRACOMM, tekan petak QR CODE dan imbas kamera telefon anda ke arah petak QR CODE di dalam emel tersebut.
3. Atau, kalau kamera telefon anda tidak berfungsi, sila taip secara manual menggunakan kata laluan di dalam emel tersebut.
Cloud ID: otk@CLID_UPM1 (contoh)
Password: awUs-pvRH-y37Z-7P8i-BYA5 (contoh)
4. Sila pastikan anda:
- bersambung ke hubungan rangkaian internet yang stabil (UPM Network/data 4G).
- memberikan kebenaran untuk aplikasi PUTRACOMM mengakses simpanan, kamera dan mikrofon.
- skrin telefon tidak terpadam semasa proses imbasan dan downloading sedang dilaksanakan.
5. QR code ini adalah UNIK dan hanya boleh digunakan SEKALI sahaja untuk tujuan keselamatan. Sekiranya tidak berjaya, sila isi permohonan QR Code baru di mobile.upm.edu.my dan pilih MOHON QR CODE. Pastikan anda meletakkan nombor lain yang boleh dihubungi untuk semakan dari pihak kami.
6. Untuk bantuan teknikal, sila hubungi talian berikut :
03-9769 1990 Helpdesk iDEC
03-9769 1919 En. Muhammad Arif Bin Najamudin
03-9769 1917 En. Nik Mohd Yusri Bin Nik Harun
Atau emel kepada :
idec_helpdesk@upm.edu.my atau
idec_stm@upm.edu.my
Mohon QR Code Putracomm/an IP
Aduan/Permohonan Perkhidmatan